De waarheid over Creatine! Zowel de fabels die we helaas vaak horen als de feiten.

Creatine; verzinsels en waarheden

Heel veel sporters zweren bij creatine. Naar hun mening is het onmisbare aanvulling op je voeding. Ook zijn er genoeg mensen die er niets van willen weten. De meningen verschillen dus. Laten we uitgaan van de feiten in plaats van de meningen!

Feit of fabel: Creatine en anabolen zijn hetzelfde

Fabel! Creatine heeft niks te maken met anabolen. Anabolen werken heel anders. Anabolen imiteren het testosteron zodat er een beter prestatie gerealiseerd kan worden. Daarentegen zorgt creatine voor extra aanvoer van energie naar de spieren die dit nodig hebben. Vandaar ook dat creatine normaal verkrijgbaar is, wat niet geldt voor anabolen.

Feit of fabel: Creatine veroorzaakt spiergroei

Innemen van creatine zorgt niet automatisch voor spiergroei, fabel dus. Het zorgt wel voor extra energie, wat resulteert in veel meer energie tijdens het sporten waardoor je meer uit een training kan halen en daardoor sneller spiergroei realiseert. Maar je moet er dus wel juist voor trainen.

Feit of fabel: Door creatine kom je aan

Door gebruik van creatine kan je spieren aanvankelijk groter doen lijken, aangezien het water vasthoudt. Dit veroorzaakt een lichte gewichtstoename, maar het is zeker niet veel en niet voor iedereen geldt het. Je krijt enkel meer spiervezels als je daadwerkelijk juist aan fitness doet.

Voor advies over gebruik van creatine en tips om minder vocht vast te houden, verwijzen we je naar één van onze trainers.