0%
houten Deadlift platform en squat racks
 

Conventionele deadlift of de sumo deadlift, wat is nu beter? Een veelgestelde vraag!

Sumo vs. Conventionele houding: voordelen en nadelen

Deadliften is een van de beste oefeningen voor krachttraining. Verschillende spiergroepen worden sterker door deadliften. Deadliften is technisch verre van gemakkelijk en het is erg belangrijk om de juiste houding te gebruiken. Wat is de juiste houding? Deadliften kan op meerdere manieren, maar de meest bekende manieren zijn de zogenaamde sumo en conventionele houding.

Conventionele deadlift vs. Sumo deadlift voordelen en nadelen

De sumo deadlift lijkt op de conventionele deadlift. Echter is de sumo deadlift een geavanceerdere en eerder technische variant van de convetionele deadlift. De benen staan op een iets bredere afstand van elkaar, waardoor je minder hoeft te buigen. Daarom is de sumo deadlift ook beter voor mensen met rugklachten. Net als bij de normale (conventionele) deadlift is de focus op de bilspieren. Maar wat zijn de pros en cons van de technieken (conventioneel vs. sumo)?

Spanning op de spieren

Door de spreiding van de benen, neemt de druk op de rug af, maar wordt er een in totaal meer druk uitgeoefend op je beenspieren. Bij de conventionele houding wordt er weer meer druk uitgeoefend op je rugspieren.

Positionering

De sumo houding biedt ten opzichte van de conventionele houding meer stabiliteit en comfort. Daardoor kan je over het algemeen zwaarden tillen met minder moeite. Echter is de kans op problemen met de stabiliteit van de knieën groter bij de conventionele houding.

Knieën en heupen

Beide houdingen leggen accent op de knieën in plaats van de heupen, maar bij conventionele deadlifts verschuift dit naar de heupen zodra het gewicht wordt opgetild.

Spiergroepen

Een voordeel van de sumo deadlift is dat het beter is voor het trainen van je beenspieren. De conventionele deadlift oefent dan weer meer druk uit op je bovenlichaam en accentueert je rugspieren.

Je kan er dan ook voor kiezen om af te wisselen tussen de verschillende houdingen. Je kan testen welke houding jij kan uitvoeren. Als je als doel hebt om meer kracht op te bouwen en meer gewicht te tillen, is de sumo houding een optie, maar als je je onderrug wilt versterken, is de conventionele deadlift geen slechte keuze.

Next Cardioboxing in Sliedrecht
0 Comment(s)