0%
voedingsbegeleiding dieet voedingsschema in sliedrecht papendrecht hardinxveld giessendam middels coaching
 

Meestal hoor je enkel negatieve dingen over Koolhydraten. Ze worden dan ook vaak afgeschilderd als dikmakers. Maar het eten van koolhydraatrijke voeding is voor sporters van groot belang! Koolhydraten bevatten boordevol energie. Die energie heb je nodig om te kunnen presteren.

Koolhydraten zijn een bron van directe energie. Tijdens een intensieve of langdurige inspanning, zorgen koolhydraten dat jij de energie hebt om jouw activiteiten uit te voeren. Wanneer jouw lichaam te weinig koolhydraten kan verbranden, ga je je slap en futloos voelen. En dat heeft natuurlijk een averechts effect op je prestaties. Je koolhydraatniveau op peil houden is dus erg belangrijk!

Opslagcapaciteit

De hoeveelheid koolhydraten wat je kan opslaan, is beperkt. Je hebt gemiddeld energie voor één tot anderhalf uur intensieve inspanning. Daarom wordt ook geadviseerd om tijdens een lange training en na het sporten je koolhydraten op peil te houden. Dit kan door bijvoorbeeld advanced carb loader in te nemen. Of een protein drink. Dan pak je ook meteen je eiwitten. Sporters die nog serieuzer trainen, plannen dagelijks hun koolhydraatiname, daardoor verkeren ze altijd in een optimaal energieniveau.

Hoeveel koolhydraten heb ik nodig?

De hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt is voor iedereen verschillend. Het is afhankelijk van je energiebehoefte. En dat is weer afhankelijk van je dagelijkse activiteiten en trainingsschema. De energie-eisen kunnen dus van dag tot dag verschillen. Daarom is het slim om dat precies af te laten stellen.

Waar zitten koolhydraten in?

Er zijn veel koolhydraatrijke producten. Voorbeelden zijn: aardappelen, brood, pasta, rijst, muesli, gedroogde vruchten, jam, honing en snoep. Natuurlijk moet je verstandig zijn en gezonde keuzes make. Zakken snoep eten om aan je koolhydraten te komen is natuurlijk niet de bedoeling.

Vraag om hulp

Vind je het lastig om te bepalen wat je wel en niet kunt eten. Vraag je je ook af welke hoeveelheden juist zijn? Vraag ons dan om advies. Je kan aan de balie of via de website met ons in contact komen. Vervolgens kan de juiste collega je helpen bij het samenstellen van een gebalanceerd en juist plan.

Previous Cardioboxing in Sliedrecht Next De fabels en feiten over creatine
0 Comment(s)